1 Juli

We hebben een rustige vaart naar Porto Santo Stefano. Klein stukje gezeild tot de wind weer wegviel. Het kustlandschap was weer prachtig met af een toe een kasteeltje. We konden pas om 14:00 uur terecht dus dat werd een poosje voor kust dobberen. Precies toen we aan konden aanleggen trok de wind aan tot 15 knopen. Het is een haven zonder  golfbreker bescherming naar open zee. Dat was weer een leerervaring maar alles ging goed.

We liggen weer prachtig en kijken uit op de oude dorpskern en een oud Spaans fort. Overal terrasjes en eettentjes heel erg gezellig en wat een verschil met gisteren.

Wat sfeerfoto’s Porto Santo Stefano

2 Juli

We vragen aan de havenmeester of we langer mogen blijven liggen. Oorspronkelijk zouden we 2 nachten blijven voor 100€ per nacht. Roelf vraagt of we korting krijgen als we 5 dagen blijven. Dat is oké voor 80€ per nacht. We hebben een deal!

3 Juli

De dag begint met druk in en uitvaren van motorjachten die naast ons aan de kade liggen. Een van onze buren is een zeilboot van het wereld natuurfonds. Ze voeren campagne tegen de plasticvervuiling in zee.

Vandaag gaan we met de bus naar porto Ercole; de haven waar we oorspronkelijk wilden gaan liggen. Doordat deze haven niet telefonisch bereikbaar bleek voor een reservering, zijn we dus (gelukkig) in Porto Santo Stefano terecht gekomen.

We hebben wat foto’s vanuit de bus gemaakt en sfeerfoto’s van Porto Ercole.

Jarenlang bracht de koninklijke familie vakanties door in de villa 'De Gelukkige Olifant' in het Porto Ercole. Maar in 2004 is het verkocht en bleek restauratie te duur. In 2011 is het toen maar gesloopt.

We weten ook niet wat de familie daar zocht. Ja, er staan twee indrukwekkende forten, maar de haven is meer een parkeerplaats voor onbewoonde bootjes en het dorpje zelf is doods en ongezellig.

Eenmaal weer terug valt op hoe gezellig Santo Stefano is. Er ligt een mooi groot antiek zeilschip voor anker in de baai. We hebben ook een uitzicht op de kade waar we liggen. Vergeleken met de boten daar, is die van ons piepklein (helemaal links).

4 Juli

Vandaag wat kleine klusjes gedaan en later in de middag een stukje gelopen. Eigenlijk is het te warm om echt een wandeling re maken. Toch nog omhoog naar het Spaanse fort gelopen waar we prachtige vergezichten zagen.

5 Juli

Onze laatste dag in Porto Santo Stefano, morgen weer door richting het zuiden.

De dag begint met een armada van kleine scheepje vlak buiten de kade waar we liggen. Het blijkt te gaan om de Panda, het zeilschip van het wereld natuurfonds (WWF). Het lag hier de hele week om aandacht te vragen voor de plasticvervuiling in zee. Vandaag varen ze uit naar de volgende actie haven en de armada is er om ze uit te zwaaien.

Wij doen vandaag rustig aan. Wasje draaien, watertanks vullen (met heel weinig waterdruk, dus heel lang wachten).

Kopje koffie (cappucinno uit het Nespresso apparaat, heerlijk hoor), krantje lezen. Dan rugzakken om en boodschapjes halen. Wij zijn klaar voor onze volgende etappe.

O ja, vlak voor ons is een groot podium opgebouwd

6 Juli

We verlaten het prachtige dorp Porto Santo Stefano en varen richting Rome. We verblijven in een haven net voorbij Civitavecchia en het havengeld bedraagt €75 per nacht. Het is een keurige nieuwe haven, maar er valt niets te beleven. De horeca op de haven zelf heeft geen bezoekers en er is geen stadje/ dorpje in de buurt.

Tussen Stefano en hier ligt geen haven waar we in passen.

7 Juli

We hadden het plan om vandaag te gaan ankeren maar daar zien we vanaf. Het weer is totaal omgeslagen met stevige wind, flinke golven en donkere wolken. Tijd voor plan B. We besluiten naar een kleine haven (Marina Marinella 90€ per nacht) een uurtje verderop te gaan en vanuit daar morgen met de trein naar Rome af te reizen. Het station is goed te belopen en de haven en het dorpje zijn een stuk gezelliger dan de vorige haven.

8 Juli

Vanmorgen om 08:00 uur zijn we naar de trein gelopen. Dat is een wandeling van 15 minuten en we voelen de zon al “prikken”. Bus en treinreizen zijn erg goedkoop in Italië. Na 40 minuten stappen we uit de trein en we zijn vlakbij het Sint Pietersplein. Wat hebben we veel gelopen; 14,5 km op deze warme dag. De temperatuur was 36 gr in de schaduw en gevoelstemperatuur 43 gr. Onze haren, overhemd en jurk bleven de hele dag nat van het zweet. Toch was alles zeer de moeite waard om deze stad voor een 2e keer te bekijken. De stad blijft betoverend, smalle straatjes, prachtige historische gebouwen, pleinen, fonteinen, noem maar op. Ook de lunch, in de buurt van de Trevi fontein, was heerlijk en heel betaalbaar; voorgerecht, pasta, kwart liter wijn voor 10€! Hoezo dure stad?

9 Juli

Vandaag is het erg benauwd en de golven klotsen tegen de havenwand. Dan is er eindelijk de regen en hopelijk wordt het dan minder broeierig en minder warm.

10 Juli

Vandaag is het 34 gr. heel erg warm en klam. Donkere wolken zien we binnendrijven maar we gaan toch naar het dorp om boodschappen te halen. Dat gaat goed en we komen, voor de bui losbarst, bij het schip. Roelf ziet een fender (stootwillen) drijven richting onze boot. Die heeft Roelf uit het water gehaald. We hadden een was gedraaid en na de regenbui opgehangen. Nadeel van de regen is dat er altijd rood sharazand meekomt en dat je boot van wit naar rood kleurt. Boot weer schoongespoten en chroom gepoetst.

Later op de avond zagen we op het NOS journaal dat het vlak bij ons werkelijk noodweer was geweest. Goed dat we besloten hadden om pas morgen weer de zee op te gaan!

11 Juli

Vandaag in Porto di Roma aangekomen waar het liggeld 65,50 € per nacht is. Het is een zeer grote haven waar weinig te doen is. Achter de haven heb je een moerassig stuk grond. Je kan wel een bus nemen naar de stad Rome. We hebben gevraagd wat een winterstalling kost en de prijs viel reuze mee! Gaan ook nog andere grote havens vragen wat een winterstalling kost maar we hebben een richtprijs voor de winter.

12 Juli

We varen uit richting Anzio waar we een havenplek in het dorp hebben gereserveerd. We hadden een mooie reis over een golvenloze zee. We leggen aan in het openbare havengedeelte, dus moesten we eerst toestemming vragen aan de havenmeester. Die reageert natuurlijk nergens op. We geven onszelf toestemming, varen naar binnen en roepen de jachthavenmeester op. Die reageert wel en vertelt ons niet wat we moeten doen. Dat wordt weer dobberen in de haven. Uiteindelijk wijst een klein geel bootje ons de weg. We liggen prachtig aan de oude kade van het dorp. Havengeld is 100€ per dag maar na overleg mogen we 4 nachten voor 75€ per dag.

13 Juli

Vandaag wasdag van beddengoed en handdoeken. Zo blij met een wasmachine aan boord.

We hebben een wandeling naar naastgelegen dorp Nettuno gemaakt en daar naar de winterstallingprijzen gevraagd.

Ongeveer vergelijkbaar met die van Porto di Roma. Toch 12 km in de benen met deze warmte maar goed voor onze conditie.

We wilden weer een uit eten maar dat lukte niet. Alles zat vol of gereserveerd. Al met al 1 uur rondgelopen. Het gaat goed met Italië! Uiteindelijk hebben we broodje kebab gehaald en op het achterdek opgegeten. Ook weer een aparte ervaring!

14 Juli

Vandaag rustige dag en niets gedaan.

15 Juli

We vinden het hier in Anzio zo relaxed dat we besluiten om nog wat langer te blijven. Vanmorgen naar de havenmeester gelopen en gevraagd of we konden verlengen. Dat is oké en we blijven tot zaterdag 20 juli, dan varen we uit richting het zuiden. 

Roelf is naar de kapper geweest. We gaven €20 en kregen €15 terug! Verder wat klusjes gedaan. De zijkant van de verrijdbare boodschappentas (Oma) was al enige tijd kapot dus mooi klusje voor de “Speedy Stitcher” die we aan boord hebben voor zeil en canvasreparaties.

16 Juli

Vandaag rustig aan gedaan omdat Roelf last heeft van zijn rug. Wel steeds in beweging dat schijnt goed te zijn voor de rugspieren. Wandeling door een parkje en mooie oude foto’s gefotografeerd. We hebben een prachtige dorade gekocht (smaakte heerlijk) en die ben ik vergeten te fotograferen. 

17 juli

Vandaag hebben we geluncht in een mooi romantisch restaurant aan de boulevard met uitzicht op zee. We hadden een voorgerecht die we met z’n tweetjes deelden. Goed dat we dat gedaan hadden want we kregen 15 bordjes met verschillende visgerechtjes wat voortreffelijk smaakten. De bordjes kwamen met tussenposen dus rustig aan eten met daarbij een geweldige Gewurztraminer. Daarna kregen we risotto met zeevruchten. Wat een feestje!

Lunch impressie

18 juli

Boodschappen gedaan, was gedraaid en de boot buiten en binnen schoongemaakt. Later op de dag nog even op een terras gezeten met een Pina Colada.

19 Juli

Laatste dag in Anzio. Lekker koffie met een pistachemousse glaasje erbij. Verder nog wat lekkers gehaald voor morgen tijdens onze vaartocht van ruim 8 uur. We hebben genoten van het dorp en de vriendelijke inwoners.

20 Juli

We verlaten vroeg Anzio en gaan op weg naar Gaeta. Het wordt één van onze langere reizen omdat de tussengelegen havens vol of te klein waren. Onderweg veel foto’s gemaakt en we zagen zelfs dolfijnen zwemmen.
Gaeta is een stad in de Italiaanse provincie Latina, in de regio Lazio. De stad ligt aan Middellandse Zee, ongeveer halverwege de steden Napels en Rome. Het historische centrum van de stad is gesitueerd op het uiteinde van het kleine schiereiland van de Monte Orlando.

Duurste havenplaats per nacht tot nu toe: 110€

21 Juli

Vandaag zijn we het dorpje ingelopen. Mooi oud dorpje met zijn vele smalle steegjes, winkeltjes en de vele groenten en fruitkraampjes. 

Impressie Gaeta

22 Juli

De maanden juli en augustus worden nu wel erg duur om in een haven te liggen en daarom gaan we een paar dagen ankeren vlak naast de haven waar we lagen. De baai biedt veel beschutting en het uitzicht is prachtig. De 2 koelkasten zijn helemaal gevuld, voorraden onder de vloer, 600 liter water in de tanks en af en toe een duik.

23 Juli

Vandaag administratie, emails en hartige taart gemaakt. Verder niets. Erg relaxed om zo te ankeren.

24 Juli

Vandaag ons voorbereid op de buitenboordmotor en de rubberen Dinghy(bijboot). Alle instructieboekjes gelezen en zodra we weer in een haven liggen pompen we de Dinghy op zodat we met de Dinghy naar de wal kunnen varen tijdens het ankeren.

25 Juli

Morgen varen we naar het eiland Procida waar we een havenplaats hebben gereserveerd.

26 Juli

"Ervaren ankeraars zijn we zeker niet. Nu we, na vier dagen luieren en klusjes doen, weer gaan vertrekken, is het best wel spannend. Ons anker oppikken hebben we, zonder hulp, niet eerder gedaan. Je hoort wel verhalen van ankers die vast blijven zitten en niet omhoog willen komen.

Chris gaat achter het stuur en Roelf bedient de ankerlier. Rammel,rammel, rammel, de ankerketting ploft stukje bij beetje in de ruimte voor de ketting. Veel te snel wil de ketting niet verder. We vieren de ketting wat en proberen het opnieuw. Na enkele pogingen gaat er een alarm in de kajuit. De motor/ankerlier accu blijkt gevaarlijk leeg, terwijl toch de motor loopt en daarmee de accu bijlaad. We zetten de keerkoppeling in z’n vrij en draaien het toerental op. Dat helpt; het alarm stopt. Inmiddels is de boot tot voorbij de ankerketting gegleden. We moeten achteruit.

We gaan een klein stukje naar achteren, maar verder wil de boot niet. Vreemd, er moet nog 15/20 meter ketting worden ingehaald. Chris besluit om dan maar een poep gas te geven. Risicovol, want je kan ook het anker strakker de bodem in trekken. Plots veert de ketting wat heen en weer en hij gaat schuiner staan. Gas los, wachten tot de ketting goed ligt en ophalen. Ineens komt de ketting met meters tegelijk binnen. Na een poosje komt er iets mee met de ketting dat op zeewier lijkt. Zeewier? In vier dagen tijd? We halen de ketting op tot het zeewier op het schip komt.

Dit is geen zeewier, dit is een verroeste staalkabel met een touwmantel. Een oude verzwaarde ankerlijn van een mogelijk verspeeld anker. Die hield onze ketting dus vast op de bodem en die heeft Chris met die poep gas dus kennelijk losgewrikt.

De roestkabel halen we uit de ketting. De ketting loopt nu naar binnen, al gaat wel weer het accu alarm af.

Daar komt het anker naar boven; hebbes! Even voorzichtig het laatste stukje. Hij is er bijna en dan begint de ketting vanzelf weer af te lopen. Het anker stort zich weer in het water. Wat is dit?

Na het nodige zoekwerk, blijkt dat de ketting van het tandwiel van de ankerlier is afgelopen. De ketting zat flink gedraaid en daardoor is de kettin eraf gelopen. Dit zal wel hetzelfde gaan als een ketting op een fiets erop leggen. Ja, dat wel, maar het kost een hoop kracht en je wilt toch niet je vingers ertussen krijgen.

De boot drijft intussen af richting de kade en het accualarm klink onheilspellend. Toch meer eerst meer toeren maken in z’n vrij. Nu snel het anker weer ophalen. Dat gaat goed dit keer.

Koppeling uit z’n vrij en gas voordat de kade te dichtbij komt.

Ook dat lukt. Extra gas om de accu op orde te krijgen. Het alarm stopt. Alles is OK, we zijn op weg naar Procida.

Een heel gewoon begin van de dag eigenlijk.

 

Havengeld is 135€ per nacht. Na onderhandelen 101€

27 Juli

Vandaag tot 10:00 uur geslapen! Gisteravond uit eten geweest en er was een heerlijke dorpssfeer. 

Boot schoongespoten en gepoetst, was gedraaid en veel boodschappen gedaan. Het is erg warm en benauwd en ik geloof dat ik nog nooit zoveel gezweet heb deze bootreis.

28 Juli

Vandaag veerboottickets gekocht voor morgen om naar Napels te gaan. De havenplaatsen zijn erg duur in de buurt van Napels en de veerboottickets zijn relatief betaalbaar. 

Vandaag heel veel wind en af en toe een bui waardoor hier alle de boten binnen blijven. 

29 Juli

BWat een spannende overtocht met de snelle veerboot naar Napels. Wat een snelheid en wat een kracht quawaterverplaatsing. Binnen 40 minuten ben je vanaf het eiland Procida in Napels. Wel even wennen aan de drukte van het verkeer en de vele toeristen met rolkoffers.Wat vonden wij van Napels....we hadden er eerlijk gezegd meer van verwacht. We hadden meer renaissance bouwstijl verwacht, fonteinen, kleine pleinen en gezellige ouderwetse terrasjes. Dat viel een beetje tegen. Er zijn vele nauwe straatjes waar de scooters en auto’s doorheen rijden. Wat wel opviel waren de kerststallen! Misschien komt het ook wel omdat we onlangs in Rome waren. Totaal ruim 14 km gewandeld.We hebben een extra nacht bijgeboekt en woensdag varen we uit om te ankeren of aan een boei te liggen. 

Een overzicht van onze boottocht en wandeling in Napels

30 Juli

Vandaag hebben we de bijboot vaarklaar gemaakt. Hij kwam voor het eerst uit de verpakking en het instruktieboekje was heel summier. Alsof je een Ikea kast in elkaar ging zetten. Alles gelukt, dat wil zeggen, hij zier eruit als een bijboot en we hielden geen onderdelen over.

Bij anderen hadden we afgekeken hoe je een bijboot met de lijn voor de spinaker vanuit het water op de voorplecht kan hijsen met de lier. Ook gelukt.

De buitenboordmotor kochten we begin april 2016 in Friesland, voordat de zeilboot naar Gibraltar ging. In de winkel getest in een bak water, achter op onze boot gemonteerd en vandaag maar eens getest of hij het nog deed.

Benzine erin, een keer of 15 aan het touwtje getrokken en daar ging hij. Die is nog oké na 3 jaar stilstaan......

31 Juli

We liggen aan een boei in Marina del Cantone na een ploselinge storm die ons anker wegsloeg. Boeiprijs €50 per dag maar dan moet je wel in zijn restaurant eten. We worden dan opgehaald en weer teruggebracht met zijn bootje. We besluiten om 4 nachten te blijven.