1- 4 Juni

We vermaken ons uitstekend in Savona. Rond de haven zijn vele restaurants en terrassen. De oude stad is mooi en gezellig en langs de boulevard is een rijk strandleven. We hebben veel rondgelopen, stranddagje gedaan en met de bus het dorpje Albisola bezocht dat 6 km verderop ligt.
Klik hier om een tekst te typen.

5 Juni

We varen uit naar Santa Margherita Ligure, we hadden een woelige zee. Onderweg dachten we een eenzame dolfijn te zien. Hij was wel aan de grote kant en had een merkwaardige staartvin achterop. Later ontdekten we dat het een walvis was. Santa Margherita Ligure is een gemeente in de Italiaanse provincie Genua (regio Ligurië) .

We hebben een mooi plekje in de haven met prachtig uitzicht op het dorpje. 

6 Juni

Bij aankomst in Santa Margherita roken we in de boeg de lucht van rotte eieren. Zouden dat de boegschroef accu's kunnen zijn? Die hadden we bij aankomst niet nodig gehad. Even testen. Ja hoor, nauwelijks nog kracht. De oude, nooit aangesloten, accu bleek overleden. Wat een gezeur. Laten we maar op zoek gaan naar één grote dikke accu voor de boegschroef. Uiteindelijk vonden we in Santa een oude kromgetrokken scheepsartikelen-man, nog met zo'n echte stofjas. Hij had nog wel accu's voor ons liggen. Niet van die hippe gel-accu's, maar wel groot en sterk, die maar gekocht. De accu op het frame van onze boodschappentas met wieltjes en terug naar de haven.

Boeghok weer leeggehaald, monteren, testen (top!) en weer inrichten.

We zijn van 60 naar 200 Ampere Uur gegaan. Dat moet toch, ook bij veel wind, voldoende zijn.

7-9 juni

Overigens altijd even opletten als je ergens een haven zoekt. Santa Margherita heeft twee jachthavens. De ene haven kost 127€ per nacht, de andere 77€. Wij kozen uiteraard voor die van 77€. Ook niet gratis, maar toch. En
van daaruit zijn we per bus naar Portofino gegaan, mooi, maar ook klein en toeristisch. We hebben het kasteel boven op de heuvel bezocht.
Ook per bus hebben we Rapallo bezocht. Groter en gezellig, redelijk mooi. De derde dag zijn we per trein naar Sestri Levante gegaan. Strandstad met een mooie oude kern en gezellige terrassen en restaurantjes.
Verder hebben we Santa Margherita verkend. De restaurants aan de kade waar ons schip lag, zijn zeker de moeite waard, maar niet goedkoop.

Een impressie van de dorpen 

10 Juni

We verlaten Santa Margherita en varen naar La Spezia. Vannacht hadden we onweer en de lucht ziet er onheilspellend uit. Het is praktisch windstil en de golven verplaatsen zich heftig en klotsen tegen onze boot aan.

Het is gelukkig droog gebleven tijdens onze tocht. Helaas veranderde dat vlak voordat we bij La Spezia waren. We werden achtervolgd door donkere onweerswolken. Het begon vlak voor de smalle zeestraat heel hard te waaien. We konden de boot net in bedwang houden. Eenmaal door de straat kwamen we in rustige wateren en begon het te regenen. Weer een ervaring rijker. We liggen langszij in de haven van La Spezia. Havengeld 45€ per nacht. 

We boeken voor 1 week omdat we de stad en Portovenere willen bekijken en de Cinque Terra willen bezoeken met de trein. Verder lekker  relaxen. 

La Spezia is een stad in de regio Ligurië, in Noord-Italië, aan de Golf van La Spezia. De stad ligt ten zuidoosten van Genua, ten westen van Bologna en ten noordwesten van Florence, tussen Genua en Pisa. Het is een van de belangrijkste militaire en commerciële havensteden, gelegen aan de Ligurische Zee.

11-12 juni

Boodschappen gehaald en de voorraden aangevuld. Markt bezocht en heerlijk op terrasjes gezeten.

13 Juni

Het is vandaag de 13e dus tijd voor pech. Het begint al vroeg na het douchen in Roelf zijn badkamer. De pomp, die het douchewater moet wegpompen, doet het niet meer!

Twee klussen: badkamer leeghozen en de grijswaterpomp (afwateringspomp) vervangen. Grrrrr......... dat wordt weer zoeken naar een onderdelenwinkel. Roelf kan voorlopig in mijn badkamer douchen en we besluiten om met de bus naar Portovenere te gaan. 

Aan ’t eind van de nauwe doorgang (zeestraat) tussen vaste land en eiland Pamaria, vormt Portovenere de hoek met de ‘Golf der dichters’. Het oude dorpje Portovenere is de moeite waard met een groot fort en een karakteristieke kerk op de uiterste rotspunt. Mooie oude straatjes met zijn vele toeristenwinkeltjes.

14-15 Juni

We hebben een grijswaterpomp gekocht. Roelf heeft hem erin gebouwd.  Zowel het eruit halen als het erin zetten was een helse klus. De ruimte waar de pomp is ingebouwd is super smal en eigenlijk kan je nergens bij. Belangrijk: de pomp pomt het water weg!! Roelf kan weer douchen in zijn eigen badkamer. Knap hoor.....

Het heeft vannacht weer geregend met daarbij een cadeau van rood Saharazand. De boot zag er weer rood uit. Schoongespoten en alle chroom weer gepoetst.

Verse pastawinkel gevonden en weer ingeslagen voor de volgende reis. Voor de vissers is het weekend, tijd om hun netten weer op orde te brengen.

16 Juni

We zijn vroeg op pad en gaan met de trein om de Cinque Terra te bezoeken en delen van de beroemde wandeling te lopen. 
De Cinque Terre in het gelijknamige Nationaal park Cinque Terre bestaat uit vijf dorpjes langs de Italiaanse kust vlakbij La Spezia in Ligurië in Italië. Cinque Terre bestaat uit de volgende dorpen: Monterosso al Mare,Vernazza, Corniglia, Manarola en Riomaggiore.

De meeste wandelpaden bleken al 2 jaar in groot onderhoud en waren dus afgesloten .............

We hebben alleen de dorpen gezien en daar omheen gelopen. Toch nog 15 km afgelegd.

Cinque Terre moet vroeger heel romantisch geweest zijn. De dorpen zijn nog steeds pittoresk, maar het toerisme is daar echt te erg geworden. Treinen en boten vol; dringen op de perrons en de kades.

17 Juni

We varen vroeg uit om naar Porto di Pisa te gaan. Het is een mooie rustige vaart en we genieten van de prachtige groene kustlijn. De haven is vrij nieuw en het is er niet druk. We betalen 66€ per nacht.

18 Juni

Pisa bevindt zich 12 km van de haven waar we liggen, het dorpje Porto di Pisa. Daar is weinig te zien en te beleven. We drinken een drankje en gaan fietsen langs de rivier de Arno. Langs de Arno, vlakbij de haven, kan je verse vis kopen.

19 Juni

Vandaag gaan we met de bus naar de stad Pisa. We zijn daar 18 jaar geleden met de auto geweest. We verwachten een mega drukte maar dat viel reuze mee. Mooie winkelstraten en overal kan je lekkere koffie drinken. Alleen bij de toren van Pisa was het mega druk. Als je de oude stadswijken inloopt kom je de mooiste huizen en kleine restaurantjes tegen. Heel betaalbaar allemaal.

Kortom, Pisa is veel meer dan die scheve toren. Sterker nog; de oude stad is veel leuker dan de omgeving van de toren.

20 Juni

Om de afstand naar het eiland Elba te overbruggen boeken we 1 nacht een tussenstop in de haven van Cecina. Havengeld 50€.

We moesten bijna 1 uur lopen (in de hitte) om bij het dorpje te komen. Drankje aan de boulevard gedronken met veel water. Cecina heeft een camping en een strand en ook nog een strand en een camping. En dat is het wel.

21 Juni

Onze volgende stop is San Vincenzo. Havengeld 78€.  Onderweg stak er een ongelofelijke wind op. De golven werden steeds hoger. De havenmond bestaat uit twee smalle doorgangen, waartussen je snel een haakse bocht moet maken. Gelukkig kwamen we niet dwars op de golven. Het duurde en duurde voordat de havenmeester kwam. In de haven zien we een groot moterjacht uitvaren. Hij ziet ons aankomen maar druk toch door. Te smal om hem erlangs te laten. We moeten achteruit. Voor de uitgang draaien we rechts achteruit een dwarsstuk in. De grote doordrukker komt voorbij en we besluiten weer uit het dwarsstuk te varen. Dan stopt de groterik en we kunnen niet verder. We moeten weer achteruit, maar we varen dwars op 20 knopen wind. Door alle heen-en-weer is onze snelheid eruit en de wind pakt ons. Met ons tweeën kunnen we de boot afhouden om te voorkomen dat we de aangemeerde schepen raken. Fijn, maar wie gaat nu onze boot weer wegvaren? Gelukkig komt een havenhulp in rubberboot voorbij. Hij sleept ons weg naar de hoofdvaarweg. We krijgen een nieuwe kans, dit keer zonder dat we een ikke-ikke-eerst tegenkomen.

Nu gaat alles naar wens. We leggen aan en hebben een ankerbier verdiend.

22 Juni

Uitgebreid geluncht bij de haven. Direct langs de haven ligt een aantal restaurants en barretjes. Hoewel de haven nieuw is, is de horeca nog authentiek en gezellig. Wat ons ook bevalt is dat er tegen 17:00 / 18:00 gezellig wordt geborreld. Toen we langs zuid Frankrijk voeren, ontdekten we dat er daar geen borrelcultuur is; lunch, diner en niks ertussen. Blij dat we nu af en toe aan het eind van de middag een terrasje kunnen pakken.

O jee, daar hadden we niet bij stil gestaan; die barretjes gaan natuurlijk ook niet een twee drie weer dicht! Het is weekend en hun oenke-boenke muziek waait over ons achterdek. Dat zullen ze niet al te lang doen toch?

Nee hoor, om drie uur 's morgens gaat de muziek uit.

23 Juni

We varen vroeg uit en buiten de havenmond zien we hoe woelig de zee is. Het heeft vannacht hard gewaaid en dat heeft effect op de golven. We “klappen” van links naar rechts. Onze koers naar Elba brengt ons dwars op de golven. Niet zo'n goed idee. We gaan maar een beetje zigzaggen zodat we de golven schuin kunnen aansnijden. De boot ging soms zo schuin dat ik dacht “daar gaan we dan”. Deze tocht naar Elba duurde ruim 4 uur. Dan waren er ook nog grote veerboten die de golfslag met hun hekgolf extra versterkten. De veerboot naar Corsica kan supersnel. Die maakt dan ook een superhekgolf. Hij wil, net als wij, naar haven Portoferraio. Met een bloedvaart komt hij ons aan de bakboordkant voorbij. Daar ontmoet de hekgolf de andere golven. Soms zo hard dat ik dus op de grond viel. Wel een mooie blauwe plek op je arm. 

In de havenboeken stond dat we maar 1-2 nachten mogen blijven. Havengeld 66,50€ en toch gevraagd of we 5 nachten mochten blijven. Dat mocht...

We liggen in de mooiste haven van al onze zeiltochten tot nu toe. Met de spiegel aan de kade, tegenover restaurantjes, winkeltjes en terrasjes.

De straat wordt om 19:30 uur afgesloten en de mensen paraderen langs de kade in de koele lucht. Ze kijken naar de mensen op het achterdek van hun boot en wij kijken naar de mensen die naar ons komen kijken.

Kaarsje en drankje erbij en het is of je op het terras van een levendig dorpsplein zit.

24 Juni

Vandaag hebben we een haakse slijper gekocht om het antidiefstalslot van de buitenboordmotor eraf te slijpen. We hebben echt van alles geprobeerd om hem van het slot te krijgen. Het slot is van dik roestvrij staal gemaakt maar de slotcilinder is van crisis ijzer en is volkomen verroest. Liters WD40 noch subtiele tikjes met de hamer mochten helpen.

Rest ons; de beuk erin. We willen onze buitenboordmotor wel kunnen gebruiken.

Een cilinder van zeker 2 mm roestvrij staal; dat zal een hele slijptoer worden. Het is de eerste keer dat Roelf een haakse slijper vasthoud. Hij maakt een voorzichtig beginnetje. Meteen is een stuk van 4 centimeter weggeslepen. Het gaat als een warm mes door de boter. Verder slijpen maar en heel goed op de vingers letten...

Met een dikke minuut is de cilinder doormidden. Fijn dat hij eraf kan, maar ons geloof in stalen sloten is verdwenen.

25 Juni

We hebben besloten om niet naar Corsica en Sadinië te gaan. De havenprijzen zijn sky high, ze liggen meestal vol, en de winden (Mistral) zijn onvoorspelbaar. We kiezen voor het zekere en we willen nog 2 extra nachten in Elba bijboeken, dat lukt! We zoeken alvast voor 30 juni een havenplek aan het vaste land. Dat is geen 1-2-3tje. Er worden eisen gesteld met reserveringskosten die we vooruit moeten betalen. Dit hebben we nog nooit meegemaakt. We vragen ons af of dit alleen maar voorkomt in het gebied rond Rome. Verder hebben we vandaag boodschappen gedaan en de voorraden weer bijgevuld. De COOP is 2 km lopen bij 32gr. Het zweet liep in onze ogen. Thuis weer bij de boot alles uitgetrokken en alles in de wasmachine.

26 Juni

We gaan met de bus naar porto Azzuro. Een havenplaats aan de Oostkant van Elba. De busreis ernaar toe is adembenemend mooi. Porto Azzuro is ook mooi. Typisch zo'n vissersdorp dat in een toeristische attractie is veranderd. Toch heeft het niet de sfeer van Portoferraio. Wij liggen liever daar.

27 Juni

We zijn van plan om te gaan ankeren in de baaien van het vasteland. Onze eerste, telefonische verkenningen laten zien dat het er duur en druk is in de jachthavens. Er moest nog 1 klus gedaan worden. De dieselgenerator doet het niet, dat hadden we al vastgesteld in Imperia. We vermoeden dat het de startaccu is. We hadden nog een accu over van de boegschroef. Roelf vol goede moed aan de slag met het ontruimen van onze slaapkamer. We liggen immers op een verzameling accu's.

Hij doet het!! Knap hoor van Roelf! Roelf checkt of het anker er goed uitkomt en of het anker weer omhoog getrokken kan worden(elektrisch). Ook controleert hij de "vrije val" van het anker. Dat gaat ook goed, we kunnen gaan ankeren :-)

28 Juni

Vandaag naar de markt geweest en met de bus naar Marina di Campo. Het was te warm (33gr.) om te lopen.

29 Juni

Vandaag is heel erg warm (35gr) en windstil. Wasje gedraaid, de boot schoongespoten en de vogelpoepjes verwijderd. Heerlijk klusje trouwens met dit weer! Ook langs de benzinepomp gelopen om het benzinetankje bij te vullen voor de buitenboordmotor.

30 Juni

We hebben vanmorgen getankt omdat we gaan ankeren in de baaien. We vertrokken om 9:00 uur vanuit de hoofdstad Portoferraio en gaan richting Marina Grosseto voor 1 nacht. Het is prachtig vaarweer en heerlijk koel op het water. De kustlijn is weer adembenemend zie de foto’s.

De haven Marina Grosseto is nieuw maar volgepropt met kleine boten zodat wij als enige langszij aan de kop van de pier liggen. De plaats zelf is van een onbeschrijfelijke lelijkheid. Onderkomens van strandbezoekers, saaie strandtenten en verder is er niets. Er is zelfs geen dorpskern. Morgen varen we snel weer verder. Havengeld 90€ en voor het eerst toeristenbelasting in een haven betaald.